Eigen medewerkers zijn de ideale merkambassadeurs. Dat begint met internal branding. Wie op de juiste manier promotieartikelen inzet voor het eigen personeel, kan daar ook extern van profiteren. Zo worden medewerkers superpromotors.
Wie bij Google of Coolblue op bezoek is, ontkomt er niet aan: veel medewerkers lopen geheel vrijwillig in kleding met het logo erop. Ze zijn er trots op dat ze voor deze merken werken. Werknemers dragen, letterlijk, de merkwaarden uit van hun werkgever. Beide bedrijven hebben ook ‘fanshops’, waar allerlei merchandise met hun eigen merknaam te koop is.
Veel organisaties spannen zich ervoor in om de bedrijfscultuur en de merkidentiteit te laten samenvallen. Internal branding moet ervoor zorgen dat medewerkers waarmaken wat het merk extern belooft. Toch denken marketeers dat van de eigen collega’s maar 37% weet hoe ze de merkbelofte moeten uitdragen, blijkt uit internationaal onderzoek van Brandworkz en CIM. Daar valt nog een wereld te winnen.
Veranderproces
Zeker bij verandertrajecten heeft internal branding een functie om medewerkers mee te nemen in de nieuwe koers van de organisatie. Nieuwsbrieven, intranet, interne bijeenkomsten, workshops – het zijn allemaal manieren om informatie over te dragen en om draagvlak te creëren bij het personeel. Alleen zijn veel van deze middelen vluchtig.
Om internal branding succesvol te laten zijn, is het belangrijk dat afspraken beklijven. Hier kunnen promotieartikelen intern een rol spelen. Een mok of laptophoes met daarop kort en krachtig de kernwaarden van de organisatie vormt een mooie reminder die steeds onder ogen komt van de medewerkers. Zo maken promotiegeschenken die nieuwe visie, missie of richtlijnen letterlijk tastbaar voor het personeel.
Warm welkom voor werknemers
Dat kan al beginnen op dag één: steeds vaker geven werkgevers een Welcome Kit aan nieuwe medewerkers. Zo’n pakket met branded artikelen geeft nieuwkomers meteen een welkom gevoel. En het bevordert de bedrijfstrots. Als medewerkers een foto hiervan op sociale media delen, snijdt het mes ook nog eens aan twee kanten.
Waardering
Het komt uit verschillende onderzoeken naar voren: medewerkers varen er wel bij als hun inzet wordt gewaardeerd. Aandacht of een compliment van een leidinggevende draagt meer bij aan een gevoel van waardering dan promotie of een bonus. Die aandacht kan zich natuurlijk ook vertalen in een verrassing in de vorm van een attentie. Geschenken voor het personeel zijn daarom een mooie manier om waardering te tonen.
Promotieartikelen: graag gezien
Promotieartikelen mogen gezien worden. Sterker nog: ze moeten gezien worden. Als een geschenk in de kast verdwijnt, schiet het z’n doel voorbij. Bij promotieartikelen voor het eigen personeel spreekt het voor zich dat dit vooral producten zullen zijn die in de werkomgeving functioneel zijn. Een koffiemok, een smartphonehoesje of een pen komt veel medewerkers goed van pas. Maar diezelfde artikelen zijn natuurlijk ook prima te gebruiken in de privésfeer, waar ze onder ogen komen van familie en vrienden. Het is daarom goed om te bedenken: waar zou ik mijn promotieartikelen graag terug willen zien? Een thermosmok voor collega’s die elke dag met de trein reizen? Een laptoptas met subtiele branding voor medewerkers die veel bij klanten over de vloer komen? De mogelijkheden zijn talrijk. Wie promotieartikelen intern goed inzet, plukt daar extern de vruchten van.