Drie tips voor een optimale inzet van promotieartikelen voor je branding!

7 november 2017 Geschatte leestijd: 5 minuten
Drie tips voor een optimale inzet van promotieartikelen voor je branding!

Sterke merken hebben in ieder geval één ding gemeen: ze zijn altijd herkenbaar. Promotieartikelen spelen een belangrijke rol bij branding. Toch besteden marketeers daar meestal niet veel aandacht aan. We geven je graag 3 tips voor een optimale inzet van promotieartikelen voor de branding van jouw merk.

 

Tip 1. Zorg dat promotieartikelen passen in de totale merkbeleving (branding)

Nog te vaak is het beschikbare budget bepalend bij de keuze voor een promotieartikel. Wil je als merk je innovatieve imago onderstrepen, dan sla je al snel de plank mis met een low-budget promotieartikel. Zelfs in pennen vind je al grote verschillen in kwaliteit en uitstraling. Je consistente merkverhaal kan dus al snel een flinke deuk oplopen. Kies dus altijd een promotieartikel dat qua uitstraling en kwaliteit aansluit op de kernwaarden van je merk of bedrijf.

Allereerst voor wat betreft uitstraling: schenk aandacht aan het design. Fraai vormgegeven en opvallende promotieartikelen maken echt het verschil. Bij een sterk merk hoort goede branding en bij goede branding hoort professioneel promotiemateriaal. Zo simpel is het.

In de wereld van promotieartikelen zit een groot verschil in kwaliteit. Producten zien er op het eerste oog identiek uit maar een prijsverschil is niet voor niets. Kies ten alle tijden een product dat voldoet aan alle vereiste regelgeving zodat producten veilig voor gebruik zijn en je reputatie optimaal behouden blijft. Vraag een leverancier naar een compliance rapport als je hierover twijfels hebt. Ook goed om te weten: wanneer je kiest voor een merk kies je vaak ook voor kwaliteit. Om bij het voorbeeld van een simpele pen te blijven: bedrijven uit de farmaceutische industrie willen niets anders dan pennen van het Zwitserse merk Prodir. Met promotieartikelen van opvallend goede kwaliteit laat je je branding niets aan het toeval over. Als je belang hecht aan kwaliteit uiteraard.

 

Tip 2. Wees origineel

Herhaling is de absolute kracht van reclame maar originaliteit is minstens zo belangrijk. Denk bij de keuze voor een origineel promotieartikel goed na over wat je je doelgroep wilt vertellen. Originaliteit kan vervolgens op vele verschillende manieren tot uitingkomen.

  • Meest voor de hand liggend is een promotieartikel met een overduidelijke link naar jouw business. Dat kan zijn een letterlijke link, bijvoorbeeld een leverancier van zonnepanelen met promotionele powerbanks op zonne-energie.
  • Ook een figuurlijke link doet het goed. Denk aan een promotieartikel dat dezelfde functionele eigenschappen heeft als het product of dienst dat je levert en onderstreep dat met een pakkende tekst. Een passend promotieartikel bevordert je branding. Eenvoudig voorbeeld: een dakdekker die paraplu’s weggeeft met de tekst “wij houden u droog”.
  • Die figuurlijke link kan ook zitten in het gebruiksmoment van het promotieartikel. Denk aan zonnebrillen voor bedrijven in het toerisme of sportbidons voor sportgerelateerde bedrijven.
  • Verbind uiterlijke kenmerken van een promotieartikel aan de kernwaarden van je bedrijf. Denk aan een communicatiebureau dat creativiteit hoog in het vaandel heeft staan en notitieboekjes met lijntjes bedrukt met de tekst “buiten de lijntjes”.
  • Tot slot: laat nooit enkel je logo en/of bedrijfsnaam bedrukken op een promotieartikel. Sommige bedrijven verpakken hun belofte in een slogan. Slim, want zo kun je in één concrete zin aangeven wat jouw merk uniek maakt. Laat zien waar je voor staat!
  •  

Wil je het helemaal goed aanpakken?

anti aanbakcrème als promotieartikel als bevordering van je branding

Creëer een originele pr-campagne en laat je promotieartikelen daarop inhaken. Het programma Heel Holland Bakt van Omroep MAX had een originele pr-actie op de warmste dag van dit jaar. Onder het motto ‘Heel Holland Bakt vandaag’ hadden ze tubes zonnebrandcrème omgedoopt tot ‘anti-aanbakcrème’. Deze deelden ze uit op het strand van Noordwijk. Tegelijkertijd vloog er een vliegtuigje heen en weer met luchtreclame die het nieuwe seizoen aankondigde. Een goed voorbeeld van een originele pr-actie gecombineerd met de kracht van een sterk promotieartikel!

 

Tip 3. Kies een promotieartikel met échte waarde voor de eindgebruiker

Als je een promotieartikel weggeeft, wil je natuurlijk graag dat de ontvanger er ook iets mee doet. Hoe vaker iemand je relatiegeschenk gebruikt, hoe beter dit is voor je naamsbekendheid. Kies een product waar mensen écht iets aan hebben, zoals een powerbank, koffiebeker to-go, speaker of hoofdtelefoon. En: als je promotieartikel op straat of op het strand z’n nut bewijst, krijgen veel voorbijgangers het ook te zien. Een paraplu, luchtbed, rugzak of bidon met logo kan een mooie eyecatcher zijn.

 

Het laten zien van je promotieartikelen bevordert je branding

Heb je bovenstaande tips opgevolgd? Laat je promotieartikelen dan vooral zien! Nog te vaak zien we dat promotieartikelen alleen maar ‘weggevers’ zijn. De give-aways worden er pas bij gepakt zodra ze ‘moeten’ worden uitgedeeld. Dat kan beter: hang je branded tassen aan de muur, zet je pennen op tafel, paraplu’s met logo in de parapluhouder bij de entree, stal je mokken uit naast je koffiezetapparaat, snoeppot op de desk bij de receptie, zet je bedrukte waterflessen op je bureau, net als je notitieboek. De zichtbare aanwezigheid van branded producten zorgt voor een professionele uitstraling. Laat je promotieartikelen onderdeel zijn van je kantoorinterieur, winkelruimte of beursstand!

Deel dit bericht

Bekijk ook deze artikelen