Krapte op de arbeidsmarkt. Het is hot-topic op dit moment. Het werkaanbod is namelijk vele malen groter dan het aantal werkzoekenden. Veel bedrijven halen alles uit de kast om zich te onderscheiden. Elke dag verse avocado’s bij de lunch, catchy wervingsvideo’s, tekenbonussen, abri-campagnes en er zijn zelfs andersom sollicitaties waarbij werkgevers naar jou solliciteren. Maar de kunst is eigenlijk om huidige medewerkers zo goed mogelijk te binden en te boeien. Maar hoe doe je dat? In dit blog geven we je een aantal tips.
De cijfers
Laten we maar meteen met de deur in huis vallen: op dit moment zijn er volgens het CBS 451.000 banen tegenover 338.000 werkzoekenden. Dat komt neer op 133 vacatures per 100 werklozen. Deze krapte is terug te zien in elke branche, maar een flinke uitschieter is de IT-sector. Elke werkzoekende in deze sector heeft keuze uit 4 banen.
De oorzaak van spanning op de arbeidsmarkt heeft volgens het UWV drie oorzaken:
– Conjunctuur: als er recessie is, zijn er minder vacatures en meer werklozen. Groeit de economie, dan ontstaat er krapte op de arbeidsmarkt.
– Vergrijzing: we hebben volgens het CBS te maken met een enorme pensioengolf. Voordat de AOW werd ingevoerd, stonden er tegenover elke 65-plusser zeven mensen die werkzaam zijn. Nu zijn dit er drie.
– Coronacrisis: arbeidskrachten uit vooral Midden-Europa keerden bij gebrek aan werk naar hun vaderland terug en anderen die voor werk wilden komen, zagen daarvan af. Gevolg: openstaande vacatures.’
Medewerkers werven
Nieuw talent vinden is dus een behoorlijke uitdaging. Om eruit te springen als werkgever, zul je een duidelijke positionering moeten neerzetten. Want hoe ga jij dat ene plekje veroveren in het hoofd van die nieuwe kandidaat? Hier 5 tips:
1. Steek tijd in goede employer branding
De mooiste manier om aan goed personeel ontstaat wanneer de geschikte kandidaat al regelmatig op de vacaturepagina kijkt om te ontdekken of er een passende functie is vrijgekomen. Heerst er een fijne werksfeer en genieten werknemers van werkplezier, dan trek je als organisatie ook sneller goed personeel aan vanwege de positieve setting. Een goede werksfeer heeft te maken met betrokkenheid, oprechte aandacht voor elkaar, balans in de werkzaamheden en het vertrouwen in elkaar. Met deze sfeer zal jij makkelijk sollicitanten werven.
2. Trek de aandacht met een kleine attentie
De vacaturesites staan vol interessante functies waarmee bedrijven willen opvallen. Maar vergeet daarbij de kracht van offline uitingen niet. Promotieartikelen kunnen het verschil maken en dragen bij aan het bevorderen van de zichtbaarheid van jouw organisatie. Pinkcube helpt jou hierbij. Op onze website vind je bijvoorbeeld koekjes met bedrukte verpakkingen, bedrukte USB-sticks of bidons of kantoorartikelen met een bedrijfsnaam en pakkende slogan erop. Zie het als kleine attentie waarmee je positieve aandacht genereert voor de organisatie en opvalt als bedrijf.
3. Blijf authentiek
Social media kan jou zeker helpen bij het werven van sollicitanten. Met social media zet je jouw bedrijf op de kaart. Denk je aan een platform dat in het teken staat van werk, dan denk je aan LinkedIn. Dit is hét platform om jezelf te presenteren als bedrijf en werkzoekenden te enthousiasmeren.
Werkzoekenden bereik je vooral via LinkedIn, door je vacature te posten en deze extra te boosten met een advertentie. Focus je hierbij niet alleen op een flitsende tekst, maar zorg ook voor écht beeldgebruik. Met echte medewerkers. Vermijd zoveel mogelijk stockfoto’s en afbeeldingen zonder mensen. Je wilt tenslotte dat mensen meteen een gevoel krijgen bij de cultuur van jouw bedrijf.
4. Pakkende vacatureteksten
Ook belangrijk: een duidelijke vacaturetekst. Zorg dat je, voordat je jouw vacature gaat schrijven, een duidelijk functieprofiel opstelt. Omschrijf gedetailleerd wat voor soort persoon je zoekt, welke kennis hij/zij moet hebben en aan welke andere eisen hij/zij moet voldoen. Bedenk heel goed wat voor soort persoon jouw team het beste aan zou vullen en omschrijf dit. Als je vervolgens je vacature schrijft voor het werven van personeel, neem hierin dan de belangrijkste punten uit het functieprofiel mee. Neem in je vacature ook duidelijk op wat jouw toekomstige medewerker moet gaan doen en welk verschil hij/zij gaat maken binnen jouw organisatie. Zo schep je de juiste verwachtingen en zit je straks aan tafel met iemand die waarschijnlijk goed binnen je bedrijf past.
5. Out of the box
Durf de aandacht te trekken met humor en een vlotte tekst om talent te overtuigen. Maak een interessant filmpje of speel in op een actuele gebeurtenis; ontdek de mogelijkheden en presenteer de functie en het bedrijf op een aantrekkelijke, originele en verfrissende manier. Wees creatief!
Ook kan je andere invalshoeken bedenken als variatie op de motivatiebrief. Geef de kandidaten een originele opdracht mee of vraag hun visie op een vraagstuk; maak het net even anders dan anders, terwijl je bij de missie en huisstijl van jouw organisatie blijft. Daag de kandidaten uit en trek de geschikte professional aan om deze vacature kleur te geven!
Medewerkers binden? Pinkcube helpt je
Als je eenmaal nieuw talent hebt gevonden, wil je ook dat zij bij jouw bedrijf blijven. Het inwerk programma is super belangrijk voor de binding van de werknemer met het bedrijf. Een inwerkperiode of onboarding-programma is bedoelt om nieuwe medewerkers zo snel mogelijk te integreren.
Logisch, maar wist je dat een paar gratis goodies en pennen met bedrijfslogo ervoor zorgen dat iemand zich sneller onderdeel voelt van jouw team? Een welkomstpakket is hier perfect voor!
Een mooi welkomstpakket kweekt vanaf de eerste dag toegewijde, loyale medewerkers. Het pakket combineert nuttige informatie, zoals belangrijke contactpersonen, kantoorregels, veelgestelde vragen, met praktische kantoorartikelen en gadgets. Pinkcube helpt jou bij het maken van een perfect welkomstpakket. Kijk bijvoorbeeld naar onze artikelen voor welkomstpakketten. Waterflessen, powerbanks, lunchboxen, mokken? Je vindt het bij Pinkcube.
Samen met Pinkcube kan jij nieuw talent werven en binden!