Goodiebag samenstellen? Zo doe je dat

9 december 2024 Geschatte leestijd: 6 minuten
Goodiebag samenstellen? Zo doe je dat

Het weggeven van een goodiebag is dé manier om een spetterende indruk achter te laten bij je doelgroep. Of je jouw (potentiële) klanten nu verrast op een beurs, bij een opening of tijdens een speciale VIP-avond, een goodiebag is een originele manier om jouw merk onder de aandacht te brengen en nog belangrijker: om top-of-mind te blijven bij jouw doelgoep. In deze blog lees je alles wat je moet weten of het inzetten én samenstellen van een goodiebag.

Goodiebags in een notendop

First thing first: wat is een goodiebag precies en hoe zet je deze in? Een goodiebag is een tasje gevuld met promotieartikelen. Hiermee laat je jouw (potentiële) klanten op een unieke manier kennis maken met jouw merk. En je weet het, you never get a second change for a first impression ;). De kunst is dan ook om jouw goodiebag zo te maken, dat ontvangers direct jouw merk herkennen en later bij je terug komen. Kies jouw goodies daarom zorgvuldig uit. Het zou zonde zijn als jouw goodies in de kast (of nog erger: de prullenbak) belanden. Goodiebags kun je uitdelen aan bezoekers van een evenement, beurs of gewoon wanneer je iets te vieren hebt. Denk aan een opening, een jubileum, nieuwe productlijn of wanneer je een award hebt gewonnen.

De kracht van wederkerigheid

Nu denk je misschien ‘allemaal leuk en aardig, maar wat krijgt mijn bedrijf ervoor terug?’. Laten we daar samen op inzoomen! Bij het weggeven van een goodiebag speel je in op één van de overtuigingsprincipes van Cialdini, namelijk wederkerigheid. Deze hoogleraar en onderzoeker weet alles van overtuigingen, zo ook over het overtuigingsprincipe ‘wederkerigheid’. Cialdini stelt dat wanneer iemand iets gratis krijgt, zoals cadeautjes in een samenstelde goodiebag, die persoon sneller geneigd is om iets terug te doen. Door gratis cadeautjes weg te geven, stimuleer je ontvangers om een wederdienst te leveren in de vorm van een aankoop of positieve mond-tot-mond reclame. En laat dát nou net hetgene zijn dat we willen!

 

Hoe je dit bereikt? Daarvoor zetten we een aantal zaken op een rij!

1. Bedenk een thema

Met een goodiebag wil je opvallen bij jouw doelgroep. Daarom is het cruciaal om eerst te onderzoeken wie jouw doelgroep is en wat hun interesses zijn. Vervolgens raden wij je aan om een thema aan je goodiebag te koppelen waarmee je inspeelt op deze interesses, het seizoen of een bijzondere gebeurtenis.

 

Deel je bijvoorbeeld jouw goodiebag uit in de lente? Dan dan voor een frisse goodiebag gevuld met een bedrukte waterfles, zonnebrandcrème met jouw logo, een zonnebril en bloemen & zaadjes om het zaadje van jouw merk in het hoofd van de ontvanger te planten ;). Staat het thema nog niet vast en vind je het lastig om deze te bedenken? Een inhaakkalender is jouw redder in nood! In deze kalender vind je alle belangrijke dagen en gebeurtenissen die het hele jaar plaatsvinden. Zo vind je gemakkelijk allerlei goodiebag ideeën waarmee je inspeelt op de interesses en behoeften van jouw doelgroep. Wil je zo’n handige inhaakkalender gebruiken? Pinkcube heeft speciaal voor jou een downloadbare Nederlandse inhaakkalender en Belgische inhaakkalender voor je gecreëerd.

Voorbeeld van een goodiebag

2. Originaliteit bij het samenstellen van goodiebags wordt beloond

Alles valt en staat bij de originaliteit van je goodiebag. Zeker wanneer je op een beurs staat en bezoekers overspoeld worden met giveaways wil je dat jouw goodiebag bijblijft. Denk van tevoren goed na over een originele vormgeving. Een bedrukte papieren tas is vaak vanzelfsprekend, maar wat dacht je van een mooie katoenen draagtas met jouw logo of een gepersonaliseerde boodschappentas? Die gooit de ontvanger, in tegenstelling tot papieren tas, niet zo snel weg én is herbruikbaar. Sterker nog, bedruk jouw tas met een mooie print en/of leuke quote en de ontvanger draagt het als een fashion item. Op die manier is deze tas met jouw logo ook een blikvanger voor andere shoppers. Een win-win dus! 

3. Kwaliteit boven alles

Wanneer je een goodiebag gaat samenstellen, is het belangrijk om ook zeker te kijken naar de kwaliteit van de producten. Waarom? Easy! De kwaliteit van de items weerspiegelt namelijk waar je als merk voor staat. Hoe mooi je goodiebag er ook uit iets, als de ontvangers niet te spreken zijn over de kwaliteit van de inhoud van jouw goodiebag, sla je de plank volledig mis. En dat moet je niet willen! Kies daarom voor goodies van goede kwaliteit. Deze gaan langer mee, waardoor jouw doelgroep nog langer geniet van de items. En hoe langer ze geconfronteerd worden met jouw bedrukte goodies, hoe sneller ze voortaan aan jouw merk denken en overgaat tot een aankoop. Wil je zeker zijn over de kwaliteit van de goodies? Vraag dan een sample aan of vraag advies bij één van onze productexperts. Zij helpen je graag!

 

Inspiratie nodig voor goodiebag items? Onze absolute favorieten zijn bedrukte gadgets, pennen met jouw logo, herbruikbare beurstassen, waterflessen en ga zo maar door! Bekijk ook onze top 25 bedrukte beursartikelen voor alle musthaves en onze inspiratiepagina vol beursartikelen.

4. Creëer een geefmoment

Tegenwoordig draaien goodiebags om meer dan alleen de producten; ze draaien ook om de ervaring en het geefmoment. Haal daarom alles uit de kast! Deel bijvoorbeeld een goodiebag uit met een gouden ticket en zet deze persoon flink in de spotlight. Wil je mensen echt betrekken bij het geefmoment? Verzin een ludieke winactie waarbij meedoen mogelijk is door items uit de goodiebag te gebruiken. Geef bezoekers bijvoorbeeld een goodiebag met photo props, zet een fotohokje neer, vraag mensen om een originele foto te maken, deze te delen op social media en maak de winnaar aan het einde van de avond bekend. Door een goodiebag te koppelen aan een ervaring, denken mensen bij het horen of zien van jouw merknaam altijd terug aan dat ene moment.

5. QR-codes zijn de kers op de taart

Een QR-code is de perfecte manier om offline en online communicatie te integreren. Na het ontvangen van jouw goodiebag willen mensen meer weten of jouw producten en services.Om die drempel zo laag mogelijk te maken, kun je de goodiebag vullen met een kaartje waar een QR-code op staat. Wanneer de bezoeker deze QR-code scant, komt diegene terecht op een landingspagina specifiek opgezet voor deze campagne. Handig toch?

 

De conclusie? Door een originele, kwalitatieve en ervaringsgerichte goodiebag laat je jouw merk op een ludieke manier in én speel je in op wederkerigheid bij de ontvanger. Door een QR-code toe te voegen, zorg je ervoor dat offline en online communicatie met elkaar verbonden zijn. Zo informeer je jouw ontvanger in de oriëntatiefase van de customer journey laagdrempelig over jouw producten en/of diensten. Dus… waar wacht je nog op? Stel jouw goodiebag samen en maak een onuitwisbare indruk!

Deel dit bericht

Bekijk ook deze artikelen