Kaemingk is een toonaangevend importeur en exporteur van seizoensgebonden decoratieartikelen. Ieder seizoen presenteert Kaemingk hun home deco collecties in showrooms over de hele wereld. Door de coronacrisis is internationaal reizen niet mogelijk en daarom bedacht Kaemingk als alternatief op de fysieke showrooms een digitale showroom. Het nadeel van deze oplossing is dat contact met klanten enkel mogelijk is via videoverbinding, telefonisch of e-mail.
Kaemingk-gevoel
Ondanks dat klanten op deze digitale manier toch een beeld krijgen van Kaemingk, is dat niet hetzelfde als een fysiek bezoek aan de showroom. Het overbrengen van het unieke Kaemingk-gevoel, dat staat voor gastvrijheid en de klant in de watten leggen, brengt online toch andere uitdagingen met zich mee. Tijdens de kerstperiode van afgelopen jaar was het dan ook de bedoeling om middels een persoonlijk cadeautje het hartelijke en gastvrije Kaemingk-gevoel persoonlijk over te brengen. Kaemingk besloot om bij dit project de hulp van Pinkcube in te schakelen.
Christmas from the heart
Kerst was het moment om prospects en bestaande klanten te verrassen met een persoonlijk presentje. Waar normaliter de fysieke showrooms van Kaemingk prachtig versierd zijn en klanten de ultieme kerstsfeer in levende lijve ervaren, was dat afgelopen jaar anders door de lockdown. Daarom besloot de marketingafdeling dat kerst het geschikte moment was om middels een presentje het Kaemingk-gevoel persoonlijk over te brengen.
Tijdens een brainstorm met de marketingafdeling van Kaemingk kwam het thema christmas from the heart tot stand. Een presentje met hartvormige chocolaatjes was daar het perfecte middel voor. “We wilden graag een doosje met chocolaatjes in een hartvorm creëren. Voor de lockdown, toen een fysiek bezoek aan onze showroom nog mogelijk was, verwende we onze klanten namelijk altijd met chocolaatjes. Onze marketingafdeling besloot daarom dat het een hartvormig chocolade presentje moest worden. Zo kwamen het Kaemingk-gevoel en het thema mooi overeen”, vertelt Jessica Muller die al 6,5 jaar werkzaam is op de marketingafdeling van Kaemingk.
Verzendopties
Jessica heeft het project na de brainstorm in gang gezet. Van tevoren was er nog geen partij gekozen om dit project aan uit te besteden. Haar zoektocht begon daarom op het wereldwijde web. “Toen ik aan de slag ging met het project, heb ik in de eerste instantie gegoogeld. Pinkcube stond bovenaan in de zoekresultaten en dat maakte dat ik mijn zoektocht heb vervolgd op jullie website.
Een van de belangrijkste eisen aan het presentje was dat het compact moest zijn. De 10.000 pakketjes moesten namelijk door de brievenbus passen. De pakketjes moesten tevens bruikbaar zijn om uit te delen aan klanten tijdens een fysiek bezoek aan de showrooms na de lockdown. Pinkcube was zeer helder qua communicatie over bijvoorbeeld levering. Er werd goed met ons meegedacht.”
“Pinkcube was zeer helder qua communicatie over bijvoorbeeld levering. Er werd goed met ons meegedacht.”
Personaliseren
“Pinkcube dacht niet alleen mee over de verzendopties, maar ook over het ontwerp en de personalisatie daarvan. In de eerste instantie paste ons sierlijke logo en de pay-off niet op de hartjesvorm. Gelukkig dachten jullie mee over een ander alternatief zodat de tekst wel goed leesbaar was. We hebben uiteindelijk gekozen voor een prachtig doosje in de vorm van een hart gevuld met chocolaatjes.
We konden de kwaliteit van de tekst en de smaak van de chocolaatjes zelf goed beoordelen doordat we een sample ontvingen. Daar waren we zo tevreden over dat we meteen akkoord zijn gegaan. De combinatie van de mogelijkheid om individueel te verzenden, de personalisatie van het cadeau, de heldere en vlotte communicatie, de goede usability van de website, het waarborgen van de tekstuele kwaliteit op de chocolaatjes en de aantrekkelijke prijs maakte Pinkcube goed paste bij onze wensen”, vertelt Jessica.
Verrassing door de brievenbus
De reacties van klanten waren zo positief, dat Kaemingk het versturen van een persoonlijk presentje voor herhaling vatbaar is. “Van onze accountmanagers hoorde ik dat klanten het een leuk en lekker initiatief vonden. Vooral de klanten die het vooraf voor een digitaal showroombezoek op hun thuis- of werkadres ontvingen. Het is dan leuke verrassing in de brievenbus.”
Uiteindelijk kon het presentje meerdere doelen dienen. De chocolaatjes werden namelijk ook intern bij Kaemingk uitgedeeld aan medewerkers. “We hebben bij opening van de showroom ook alle medewerkers een doosje gegeven, dit lag ’s ochtends samen met een kaartje als verrassing op het bureau. Zo hebben we onze medewerkers een warm welkom gegeven.”