Van dromen tot grootste nachtmerries: wat wil Nederland en België wel en vooral niet als kerstpakket ontvangen?

28 augustus 2024 Geschatte leestijd: 5 minuten
Van dromen tot grootste nachtmerries: wat wil Nederland en België wel en vooral niet als kerstpakket ontvangen?

Bij Pinkcube weten we dat een kerstpakket veel meer is dan zomaar een geschenk. Het is een kans om jouw waardering en dankbaarheid te laten zien, en het kan zelfs een boost geven aan de motivatie van je medewerkers. Daarom hebben we samen met het onderzoeksbureau Datacoll een uitgebreid onderzoek uitgevoerd onder 414 respondenten naar de voorkeuren en verwachtingen rondom kerstpakketten. De resultaten? Die delen we natuurlijk graag met je, zodat jij straks precies weet hoe jij jouw team blij maakt. 

Kerstpakketten doen ertoe

Uit het onderzoek blijkt dat ruim 60% van de ondervraagden vorig jaar een kerstpakket heeft ontvangen. Maar wat als de ondervraagden dit jaar geen kerstpakket krijgen? Voor velen zou dat echt een domper zijn: bijna 45% van de respondenten gaf aan dat ze het erg vinden om geen kerstpakket te ontvangen. Dit benadrukt hoe belangrijk deze jaarlijkse traditie is voor werknemers en kwam ook naar voren uit het onderzoek naar kerstpakketten trends in 2023.

Timing is alles

Wanneer je je kerstpakket ontvangt, maakt een groot verschil. Bijna de helft (45%) van de respondenten ontvangt hun pakket het liefst één week voor kerst. Een mooie timing om alvast in de feeststemming te komen, toch? Maar je kan ook te vroeg zijn met het geven van het kerstpakket. Het minst favoriete geefmoment is één maand van tevoren. Enkel 8% van de respondenten gaf hier de voorkeur aan.
Grafiek resultaten kerstpakket

Een groot of klein kerstpakket?

De vraag die jaarlijks terugkomt: gaan we voor een groot kerstpakket met veel items of een kleiner kerstpakket met luxe items? Over de grootte van het kerstpakket zijn de meningen verdeeld. Zo geeft 34% van de ondervraagden de voorkeur aan een klein maar luxueus kerstpakket, omdat ze deze items niet zo snel voor zichzelf kopen. Anderzijds ontvangt 26% liever een groot kerstpakket met veel producten, omdat ze dan meer kans hebben op iets dat ze leuk vinden.

Onze tip: ga hier voor de variatie. Kies bijvoorbeeld het ene jaar voor een klein kerstpakket met luxe items en het volgende jaar voor een groot kerstpakket met veel items. Zo is elk kerstpakket verrassend en houd je iedereen tevreden.

Personalisatie maakt het verschil

Personalisatie kan een verschil maken, en dat weten wij natuurlijk als geen ander. Uit ons onderzoek blijkt dat ongeveer 42% van de respondenten veel of heel veel waarde hecht aan een gepersonaliseerd eindejaarsgeschenk, zoals een item met hun naam erop. Het maakt zo’n geschenk net dat beetje extra bijzonder.

Wil jij dit jaar een gepersonaliseerd eindejaarsgeschenk geven? Laat één van onze producten bedrukken of graveren met jouw logo, een leuke tekst of de voornaam van jouw medewerkers. Onze favorieten zijn de Circular & co bekers met je naam, gepersonaliseerde stickercase spinners en draadloze oordoppen van Swiss Peak.
Grafiek kerstpakketten onderzoek resultaten

Alcohol in het kerstpakket: yes, please

Alcohol in het kerstpakket: is dat een slimme zet of niet? Voor veel medewerkers is dat een feestje op zich. Ruim 46% van de respondenten ziet graag een flesje wijn of andere alcoholische versnapering in hun kerstpakket. Slechts een kleine minderheid (29%) ziet dat liever niet. En voor de rest maakt het niet veel uit. De conclusie? Alcohol in het kerstpakket is voor de meeste medewerkers een schot in de roos. 

 

Wanneer je een fles wijn nét te standaard vindt als eindejaarsgeschenk, zijn bedrukte wijn tubes een top idee! Deze zijn zowel los als in een luxe giftbox met verschillende soorten wijn tubes beschikbaar én passen ook nog eens door de brievenbus. 

Groots dromen: wat staat er bovenaan het verlanglijstje?

Op de vraag wat de grootste droom als kerstcadeau is, is het antwoord vrij unaniem: een reisvoucher! Maar liefst 38% van de respondenten droomt ervan om een weekendje weg te kunnen boeken met een cadeaubon in hun kerstpakket. Het idee van even ontsnappen aan de dagelijkse sleur en genieten van een welverdiende vakantie staat hoog op de verlanglijst.

Ook high-end elektronica scoort goed, met ruim 30% die graag een tablet, smartwatch of hoofdtelefoon uit de doos wil halen. Deze wensen laten zien dat mensen graag iets bijzonders ontvangen, iets waar ze echt van kunnen genieten en wat misschien net buiten hun eigen koop bereik ligt. Dus… wil jij je medewerkers echt blij maken? Dan weet je nu waar je op moet inzetten!

De grootste nachtmerrie als kerstpakket

Waar luxe items juist populair zijn, vallen kerstpakketten met alleen maar etenswaren en geld aan een goed doel niet in de smaak. Zo geeft 38% van de respondenten aan liever geen kerstpakket vol etenswaren te ontvangen. En wat opvalt? Het zijn voornamelijk vrouwen die hier niet blij van worden.

Maar het kan altijd erger, want we vroegen de respondenten ook naar de grootste nachtmerrie om als kerstpakket te krijgen. Daar waren de respondenten vrij duidelijk. Maar liefst 45% van de ondervraagden geeft aan een cadeau met verborgen kosten écht verschrikkelijk te vinden. En zeg nou zelf, daar zit jij toch ook niet op te wachten?

Gekker kan bijna niet

Soms zit er in een kerstpakket een verrassing waar je mond van openvalt – maar dan niet op de goede manier. Tijdens het onderzoek deelden medewerkers hun ervaringen met de meest bizarre cadeaus die ze ooit ontvingen. En geloof ons, er zaten heel wat opvallende voorbeelden tussen. Wat dacht je bijvoorbeeld van seksspeeltjes als cadeau als je werkgever? Behoorlijk gek als je het ons vraagt. Maar sokken met je eigen hoofd, een boekje om je wc-activiteiten te noteren en een doos met niks zijn voorbeelden van behoorlijk gekke eindejaarscadeaus. Wat we ook opvallend veel terug zagen komen, zijn waardebonnen voor het eigen bedrijf of voeding die over de datum is. Ook niet iets waarmee je als werkgever een positieve indruk achterlaat.

Wil jij op een positieve manier indruk maken met jouw kerstpakket? Daar helpen wij jou graag een handje bij! Gebruik de resultaten uit dit onderzoek, doe inspiratie op via ons eindejaarsmagazine en geef een onvergetelijk eindejaarsgeschenk waarmee jij jouw waardering toont.
Deel dit bericht

Bekijk ook deze artikelen